Pgb en zorgplan

Soms heeft u extra hulp en zorg nodig om zelfstandig te kunnen wonen. De gemeente helpt bij het krijgen van de juiste zorg. In een keukentafelgesprek bekijkt de medewerker met u, of samen met u en uw naaste of cliëntondersteuner, wat u nodig heeft. De gemeente besluit welke ondersteuning u krijgt. Dat kan bijvoorbeeld zijn: - een woonvoorziening, zoals een traplift, tillift of verhuiskostenvergoeding - een vervoersvoorziening, zoals een scootmobiel, rolstoel of taxivervoer - hulp bij het huishouden - begeleiding bij de dagelijkse dingen.

Geld voor zorg in huis komt van de gemeente. Inwoners vragen een beschikking aan voor een voorziening en in overleg met de gemeente wordt bekeken of dat wordt geleverd in Zorg in Natura (ZiN: de gemeente regelt de zorg en betaalt de zorgverlener of in een PersoonsGebonden Budget (pgb: u krijgt geld waarmee u zelf de zorg inkoopt).

Bent u 18 jaar of ouder, dan betaalt u een eigen bijdrage voor de kosten van de zorg in huis. Bereken de hoogte van de eigen bijdrage op de website van het CAK

CAK

Telefoonnummer
0800 19 25

Gemeente Haarlemmermeer - Persoonsgebonden budget (PGB)

Telefoonnummer
0900 18 52

Gemeente Haarlemmermeer - Wmo-voorzieningen


In een zorgplan staan afspraken over uw zorg en ondersteuning. U heeft een zorgplan als u een persoonsgebonden budget (pgb) of Wmo-ondersteuning krijgt.

U maakt het zorgplan samen met de organisatie die de zorg geeft. In het plan staan bijvoorbeeld afspraken over:

  • wat u zelf wilt doen
  • waar u hulp bij wilt
  • welke zorg u krijgt
  • van wie u zorg krijgt
  • op welke tijden u zorg krijgt

Het zorgplan is onderdeel van uw zorgdossier. De zorgorganisatie zet in dit dossier alle informatie die voor uw zorg belangrijk is. Zoals uw medicijnen en de gegevens van uw artsen.


Het zorgplan moet altijd passen bij uw wensen en situatie. Met uw zorgverlener bespreekt u regelmatig of de afspraken nog aansluiten. Als u samen nieuwe afspraken maakt, komen die in het zorgplan.

U mag altijd uw zorgplan bekijken en vragen om aanpassingen.


Vindt u het moeilijk om met de gemeente een gesprek te voeren over uw situatie? Of heeft u moeite met het invullen van formulieren? En heeft u niemand in uw omgeving die u hierbij kan helpen? Dan kunt u gratis hulp krijgen van een cliëntondersteuner.

Voor Cliëntondersteuning kunt u terecht bij een aantal organisaties. Ook een ervaringsdeskundige of belangenorganisatie kan u helpen. De hulp van een cliëntondersteuner is gratis en onafhankelijk.
De cliëntondersteuner helpt u met:
- uitzoeken wat de juiste zorg of ondersteuning voor u is
- in contact komen met de juiste organisaties
- aanvragen van de juiste zorg of ondersteuning en samen een gesprek voorbereiden
- de administratie die nodig is voor de zorg of ondersteuning.

Ook de medewerkers van de PlusPunten kunnen u helpen de juiste ondersteuning te vinden.
Kijk op de site van de gemeente Haarlemmermeer of voor algemene informatie op de site van de Nationale ombudsman - cliëntondersteuning.

MEE

Ondersteuning bij leven met een beperking

Website
www.mee.nl

BGH (Belangengroep Gehandicapten Haarlemmermeer)

Vrijwilligersorganisatie die  het algemeen belang voor mensen met een lichamelijke beperking of chronische ziekte behartigd en advies geeft.

Bezoekadres
Dr van Dorstenstraat 1
2132 JR Hoofddorp

Postadres

Postbus 429
2130 AK Hoofddorp

Telefoonnummer
023 569 88 81

Humanitas Haarlemmermeer

Hulp voor mensen die het even niet alleen redden, in de vorm van huisbezoek, rouwverwerking, thuisadministratie, kinder- vakantieweken, hulp bij opvoeden, begeleide omgangsregeling voor kinderen bij scheiding.

Telefoonnummer
06- 516 62 905

Seniorenvereniging Haarlemmermeer Noord

Plaatselijke belangenbehartiging en activiteitenaanbod voor senioren.

Bezoekadres
Beemsterstraat 4
2131 ZB Hoofddorp

E-mailadres
secretaris@sv-hn.nl

Seniorenvereniging Haarlemmermeer Zuid

Plaatselijke belangenbehartiging en activiteitenaanbod voor senioren. Ook voor vervoer (De Krimbus) kunt u bij de seniorenvereniging terecht.

Voor meer informatie over De Krimbus kunt u contact opnemen met de coördinator van maandag t/m vrijdag van 9.00 - 18.00 uur op telefoonnummer 06 33 80 92 47.

Bezoekadres
Eugénie Prévinaireweg 63
2151 BB Nieuw-Vennep

Telefoonnummer
0252 68 19 85

MeerWaarde

Welzijnsorganisatie in gemeente Haarlemmermeer. Ondersteunt inwoners om knelpunten te signaleren, te voorkomen en zelf aan te pakken, en grip te krijgen op de situatie.

Telefoonnummer
023 569 88 88

Eigen Plan

Onafhankelijk clientondersteuning door gesprekken thuis met de coach, gericht op regie over het eigen leven. Eigen Plan kan ingezet worden wanneer u klem zit. Wanneer er zorgen zijn over opgroeien van kinderen, scheiding, schulden, dreigende ontruimingen, buurtconflicten, na detentie, bij ziekte, ruzie, mantelzorg, wonen en alleen zijn.

Voor deze ondersteuning heeft u een beschikking/verwijzing of indicatie nodig.

Postadres

Postbus 10054
1001 EB Amsterdam

E-mailadres
contact@eigen-plan.nl

Telefoonnummer
06 52 000 360

MeerWaarde - PlusPunt Informatiepunt

Voor inwoners met praktische vragen en vragen over financiën/ voorzieningen.

Telefoonnummer
023 569 8888

KBO Haarlemmermeer

Katholieke Bond voor Ouderen.

Belangenbehartiging en activiteitenaanbod voor senioren (55+) uit de hele Haarlemmermeer.

Bijeenkomsten vinden plaats op verschillende locaties. 

Telefoonnummer
06 34 03 05 98

Gemeente Haarlemmermeer - cliëntondersteuning

Migrantenorganisaties Inloopspreekuur (MOI)

Nationale ombudsman - cliëntondersteuning


Bent u het niet eens met een beslissing van de overheid? Dan kunt u bezwaar maken. Heeft u dat gedaan? En bent u het niet eens met de beslissing daarover? Dan kunt u in beroep gaan. U kunt dit eventueel met een cliëntondersteuner doen. Heeft u een klacht over de hulpverlener? Neem dan contact op met de hulpverlenende organisatie.

U maakt bezwaar als u het niet eens bent met een besluit van bijvoorbeeld:

  • gemeente
  • Rijksoverheid
  • UWV
  • Sociale Verzekeringsbank
  • schuldhulpverlener

Een besluit kan gaan over zorg die u heeft aangevraagd of over geld. Een besluit ontvangt u altijd in een brief. In de brief staat ook hoe u bezwaar maakt. Of kijk op de website van de organisatie.

Zorg ervoor dat u op tijd bezwaar maakt. In de brief met het besluit staat hoeveel tijd u heeft om bezwaar te maken.

Komt u er zelf niet uit? Vraag een cliëntondersteuner om hulp. Cliëntondersteuning is gratis. De cliëntondersteuner bekijkt altijd wat het beste is voor u.

Of vraag rechtshulp aan het Juridisch Loket. Kijk op de website voor voorbeeldbrieven of neem contact op.

Kijk voor meer informatie ook op de website van de Nationale Ombudsman.

Ook de medewerkers van de PlusPunten kunnen u helpen de juiste ondersteuning te vinden.

MEE

Ondersteuning bij leven met een beperking

Website
www.mee.nl

MeerWaarde - sociaal raadslieden

Hulp op sociaaljuridisch gebied.

Kijk op de website voor alle locaties, contactgegevens en inloopspreekuren.

Telefoonnummer
023 569 88 88

Gemeente Haarlemmermeer - bezwaar en beroep

MeerWaarde - PlusPunt Informatiepunt

Voor inwoners met praktische vragen en vragen over financiën/ voorzieningen.

Telefoonnummer
023 569 8888

Nationale Ombudsman

Telefoonnummer
0800 33 55 555

Juridisch Loket

Gratis persoonlijk advies voor iedereen met een laag inkomen.

Telefoonnummer
0800 80 20 (gratis)


Misschien bent u niet tevreden over hoe u wordt geholpen. Of een product doet het niet goed. Dan kunt u een klacht indienen.

  • Ga eerst in gesprek met de organisatie waar u een klacht over heeft. Zoek samen naar een oplossing.
  • Komt er geen oplossing, dien dan een klacht in. Kijk op de website van de organisatie hoe dat moet. Of vraag het aan een medewerker.

Komt u er zelf niet uit? Vraag een cliëntondersteuner om hulp. Cliëntondersteuning is gratis. De cliëntondersteuner bekijkt altijd wat voor u het beste is.

Kijk ook op de website van de Nationale Ombudsman voor meer informatie.

Nationale Ombudsman

Telefoonnummer
0800 33 55 555