Vindt u het moeilijk om met de gemeente een gesprek te voeren over uw situatie? Of heeft u moeite met het invullen van formulieren? En heeft u niemand in uw omgeving die u hierbij kan helpen? Dan kunt u gratis hulp krijgen van een cliëntondersteuner.
Voor Cliëntondersteuning kunt u terecht bij een aantal organisaties. Ook een ervaringsdeskundige of belangenorganisatie kan u helpen. De hulp van een cliëntondersteuner is gratis en onafhankelijk.
De cliëntondersteuner helpt u met:
- uitzoeken wat de juiste zorg of ondersteuning voor u is
- in contact komen met de juiste organisaties
- aanvragen van de juiste zorg of ondersteuning en samen een gesprek voorbereiden
- de administratie die nodig is voor de zorg of ondersteuning.
Ook de medewerkers van de PlusPunten kunnen u helpen de juiste ondersteuning te vinden.
Kijk op de site van de gemeente Haarlemmermeer of voor algemene informatie op de site van de Nationale ombudsman - cliëntondersteuning.
Vrijwilligersorganisatie die het algemeen belang voor mensen met een lichamelijke beperking of chronische ziekte behartigd en advies geeft.
Hulp voor mensen die het even niet alleen redden, in de vorm van huisbezoek, rouwverwerking, thuisadministratie, hulp bij opvoeden, begeleide omgangsregeling voor kinderen bij scheiding.
Plaatselijke belangenbehartiging en activiteitenaanbod voor senioren.
Plaatselijke belangenbehartiging en activiteitenaanbod voor senioren. Ook voor vervoer (De Krimbus) kunt u bij de seniorenvereniging terecht.
Voor meer informatie over De Krimbus kunt u contact opnemen met de coördinator van maandag t/m vrijdag van 9.00 - 18.00 uur op telefoonnummer 06 33 80 92 47.
Welzijnsorganisatie in gemeente Haarlemmermeer. Ondersteunt inwoners om knelpunten te signaleren, te voorkomen en zelf aan te pakken, en grip te krijgen op de situatie.
Onafhankelijk clientondersteuning door gesprekken thuis met de coach, gericht op regie over het eigen leven. Eigen Plan kan ingezet worden wanneer u klem zit. Wanneer er zorgen zijn over opgroeien van kinderen, scheiding, schulden, dreigende ontruimingen, buurtconflicten, na detentie, bij ziekte, ruzie, mantelzorg, wonen en alleen zijn.
Voor deze ondersteuning heeft u een beschikking/verwijzing of indicatie nodig.
Voor inwoners met praktische vragen en vragen over financiën/ voorzieningen.
Katholieke Bond voor Ouderen.
Belangenbehartiging en activiteitenaanbod voor senioren (55+) uit de hele Haarlemmermeer.
Bijeenkomsten vinden plaats op verschillende locaties.
Wilt u uw dag zinvol invullen? En wilt u contact met andere mensen? Dan kunt u terecht bij verschillende organisaties voor dagactiviteiten. Dagactiviteiten zijn soms ook mogelijk om uw mantelzorger(s) te ontlasten. Het kan bestaan uit activiteiten in de wijk, bijvoorbeeld in buurthuizen, maar ook in een activiteitencentrum of op een zorgboerderij.
De Compaan is een tablet voor mensen die het lastig vinden om met een gewone computer of tablet te werken. Simpel in gebruik en prachtig vormgegeven. Ervaring met computers is niet nodig; iedereen kan met de Compaan overweg! Zo kan men eenvoudig foto's van familie ontvangen, berichten uitwisselen en beeldbellen.
Hulp voor ouderen en hun mantelzorgers met vragen over wonen, zorg, welzijn, Wmo, vervoer en financiën.
De sociaal makelaars van MeerWaarde brengen mensen en organisaties bij elkaar. Dit doen ze door relaties te leggen. Zij nemen inwoners mee naar voorzieningen en activiteiten in de wijk en ondersteunen bij uitbreiding van hun sociale netwerk.
Misschien bent u niet tevreden over hoe u wordt geholpen. Of een product doet het niet goed. Dan kunt u een klacht indienen.
Komt u er zelf niet uit? Vraag een cliëntondersteuner om hulp. Cliëntondersteuning is gratis. De cliëntondersteuner bekijkt altijd wat voor u het beste is.
Kijk ook op de website van de Nationale Ombudsman voor meer informatie.
Mensen met een beperking kunnen terecht bij een activiteitencentrum of zorgboerderij. Op de website Zorgboeren vindt u zorgboerderijen in uw buurt.