Vindt u het moeilijk om met de gemeente een gesprek te voeren over uw situatie? Of heeft u moeite met het invullen van formulieren? En heeft u niemand in uw omgeving die u hierbij kan helpen? Dan kunt u gratis hulp krijgen van een cliëntondersteuner.
Voor Cliëntondersteuning kunt u terecht bij een aantal organisaties. Ook een ervaringsdeskundige of belangenorganisatie kan u helpen. De hulp van een cliëntondersteuner is gratis en onafhankelijk.
De cliëntondersteuner helpt u met:
- uitzoeken wat de juiste zorg of ondersteuning voor u is
- in contact komen met de juiste organisaties
- aanvragen van de juiste zorg of ondersteuning en samen een gesprek voorbereiden
- de administratie die nodig is voor de zorg of ondersteuning.
Ook de medewerkers van de PlusPunten kunnen u helpen de juiste ondersteuning te vinden.
Kijk op de site van de gemeente Haarlemmermeer of voor algemene informatie op de site van de Nationale ombudsman - cliëntondersteuning.
Vrijwilligersorganisatie die het algemeen belang voor mensen met een lichamelijke beperking of chronische ziekte behartigd en advies geeft.
Hulp voor mensen die het even niet alleen redden, in de vorm van huisbezoek, rouwverwerking, thuisadministratie, hulp bij opvoeden, begeleide omgangsregeling voor kinderen bij scheiding.
Plaatselijke belangenbehartiging en activiteitenaanbod voor senioren.
Plaatselijke belangenbehartiging en activiteitenaanbod voor senioren. Ook voor vervoer (De Krimbus) kunt u bij de seniorenvereniging terecht.
Voor meer informatie over De Krimbus kunt u contact opnemen met de coördinator van maandag t/m vrijdag van 9.00 - 18.00 uur op telefoonnummer 06 33 80 92 47.
Welzijnsorganisatie in gemeente Haarlemmermeer. Ondersteunt inwoners om knelpunten te signaleren, te voorkomen en zelf aan te pakken, en grip te krijgen op de situatie.
Onafhankelijk clientondersteuning door gesprekken thuis met de coach, gericht op regie over het eigen leven. Eigen Plan kan ingezet worden wanneer u klem zit. Wanneer er zorgen zijn over opgroeien van kinderen, scheiding, schulden, dreigende ontruimingen, buurtconflicten, na detentie, bij ziekte, ruzie, mantelzorg, wonen en alleen zijn.
Voor deze ondersteuning heeft u een beschikking/verwijzing of indicatie nodig.
Voor inwoners met praktische vragen en vragen over financiën/ voorzieningen.
Katholieke Bond voor Ouderen.
Belangenbehartiging en activiteitenaanbod voor senioren (55+) uit de hele Haarlemmermeer.
Bijeenkomsten vinden plaats op verschillende locaties.
In de meeste bussen en treinen kunt u met een rollator of rolstoel reizen. Kijk op de website van het vervoersbedrijf wat er mogelijk is. De belangrijke overstappunten in de hogesnelheidsverbindingen van Connexxion/Regionet zijn alle toegankelijk.
Met een scootmobiel mag u wel mee in de trein, maar niet in de bus. Soms mag u ook met uw scootmobiel mee in tram of metro.
Heeft u hulp nodig bij het reizen? Op veel stations kan de NS u helpen met het reizen met de trein. Bel minimaal 1 uur voordat u wilt vertrekken met de NS. Vertel welke reis u wilt maken. Geef aan of er een rolstoel, scootmobiel of begeleider meegaat. De NS-medewerkers helpen u dan de trein in en uit.
Meer informatie over reizen met de trein vindt u op de website van NS.
Als aanvulling op het openbaar vervoer rijdt de MeerOVbus tussen 6.00 en 00.00 uur. Met de MeerOVbus reist u 7 dagen per week tussen speciale MeerOVbus-haltes. Elke woonkern in Haarlemmermeer heeft ten minste 1 halte. Er zijn geen vaste routes of dienstregeling. Vooraf online reserveren bij RegioRijder. U kunt ook bellen. U kunt tot uiterlijk 1 uur van tevoren reserveren. Een dag voor vertrek reserveren heeft wel de voorkeur, voor een goede planning. Vooraf meerdere ritten tegelijkertijd reserveren kan ook.
Durft of kunt u nog niet zelfstandig reizen? De OV-coach gaat samen met u de route oefenen. Dit kan met het openbaar vervoer, scootmobiel, fiets of lopend.
Kunt u vanwege een beperking niet zelfstandig reizen met het openbaar vervoer? Dan kunt u een OV-begeleiderskaart aanvragen. Met een OV-begeleiderskaart reist 1 begeleider gratis met u mee in trein, metro, tram en bus. Kijk voor meer informatie op de website van Argonaut.
De reserveerlijn is dagelijks bereikbaar van 05.00 tot 00.30 uur.
Voor deze ondersteuning heeft u een beschikking/verwijzing of indicatie nodig.
Woon je in één van de gemeenten van de Vervoerregio Amsterdam die je ziet op de kaart rechts? Ben je 12 jaar of ouder? Wil je graag zelfstandig leren reizen? Neem contact met ons op.
Kunt u niet (zelfstandig) reizen met het openbaar vervoer? U kunt gebruikmaken van onderstaande mogelijkheden:
Buurtvervoer
Er zijn verschillende vormen van lokaal vervoer. Denk bijvoorbeeld aan vervoer voor het doen van uw boodschappen of bezoek aan het ziekenhuis. Burenhulpdiensten en de seniorenverenigingen in Hoofddorp, Zwanenburg en Nieuw-Vennep regelen busvervoer voor hun leden. AutoMobiel is in heel Haarlemmermeer beschikbaar en deze vrijwillige chauffeurs rijden ook naar bestemmingen buiten de regio. Zoekt u een vrijwilliger met wie u af en toe kunt meerijden? Haarlemmermeer voor elkaar is een zorgmarktplaats op internet. Hier bieden vrijwilligers hun diensten aan.
Ikwilvervoer.nl
Op de website staat een overzicht staat van lokaal vervoer in gemeente Haarlemmermeer. Zoals vervoer met automobiel, Dijk Express, de Krimbus en de Senioren Bus.
Regiorijder
Heeft u een beperking? En kunt u daardoor niet reizen met het openbaar vervoer? Dan kunt u bij de gemeente een pas aanvragen voor de RegioRijder. Met de RegioRijder reist u binnen de regio van deur tot deur. RegioRijder rijdt elke dag.
Valys
Wilt u buiten de regio reizen? Dan kunt u gebruik maken van Valys.
OV-coach
Wilt u graag leren zelfstandig te reizen met het openbaar vervoer? Neem contact op met de OV-coach.
Stichting Algemeen vrijwillige hulpdienst - Zwanenburg Halfweg
Hulpdienst voor inwoners van Zwanenburg/Halfweg die door leeftijd, handicap en/of (chronische) ziekte hulp nodig hebben. Bijvoorbeeld vervoer, hulp in de tuin of boodschappen doen.
Haarlemmermeervoorelkaar is hét digitale platform voor het plaatsen van een hulpaanbod of een hulpvraag. Wil jij aan de slag als vrijwilliger, of kun je juist wat hulp gebruiken?
Hulp en ondersteuning aan inwoners van Haarlemmermeer die door leeftijd, handicap en/of (chronische) ziekte hulp nodig hebben. Bijvoorbeeld hulp bij vervoer, huishoudelijke hulp, het onderhouden van de tuin of boodschappen doen.
Vrijwilligersorganisatie voor inwoners van Rijsenhout , Burgerveen, Schipholrijk en Nieuwe Meer die hulpbehoevend zijn.
Aanbod van diensten:
Telefonisch bereikbaar ma t/m vrij 9.00 - 10.00 uur.
Voor personen van 50 jaar en ouder die in de regio Haarlemmermeer-Zuid wonen.
Niet geschikt voor het vervoer van personen in een rolstoel.
Rijtijden: alleen op werkdagen tussen 8.00 en 18.00 uur.
Kosten: binnen Nieuw-Vennep: enkeltje: € 1,80; retourtje € 3,00; buiten Nieuw-Vennep: € 0,35 per kilometer.
Meer informatie en afspraak maken: telefonisch bereikbaar ma t/m vrij 9.00 - 18.00 uur.
Buurtvervoer waarbij een vrijwillige chauffeur met zijn/haar auto inwoners thuis op haalt en naar hun bestemming brengt.
Woon je in één van de gemeenten van de Vervoerregio Amsterdam die je ziet op de kaart rechts? Ben je 12 jaar of ouder? Wil je graag zelfstandig leren reizen? Neem contact met ons op.
Misschien bent u niet tevreden over hoe u wordt geholpen. Of een product doet het niet goed. Dan kunt u een klacht indienen.
Komt u er zelf niet uit? Vraag een cliëntondersteuner om hulp. Cliëntondersteuning is gratis. De cliëntondersteuner bekijkt altijd wat voor u het beste is.
Kijk ook op de website van de Nationale Ombudsman voor meer informatie.