Vindt u het moeilijk om met de gemeente een gesprek te voeren over uw situatie? Of heeft u moeite met het invullen van formulieren? En heeft u niemand in uw omgeving die u hierbij kan helpen? Dan kunt u gratis hulp krijgen van een cliëntondersteuner.
Voor Cliëntondersteuning kunt u terecht bij een aantal organisaties. Ook een ervaringsdeskundige of belangenorganisatie kan u helpen. De hulp van een cliëntondersteuner is gratis en onafhankelijk.
De cliëntondersteuner helpt u met:
- uitzoeken wat de juiste zorg of ondersteuning voor u is
- in contact komen met de juiste organisaties
- aanvragen van de juiste zorg of ondersteuning en samen een gesprek voorbereiden
- de administratie die nodig is voor de zorg of ondersteuning.
Ook de medewerkers van de PlusPunten kunnen u helpen de juiste ondersteuning te vinden.
Kijk op de site van de gemeente Haarlemmermeer of voor algemene informatie op de site van de Nationale ombudsman - cliëntondersteuning.
Vrijwilligersorganisatie die het algemeen belang voor mensen met een lichamelijke beperking of chronische ziekte behartigd en advies geeft.
Hulp voor mensen die het even niet alleen redden, in de vorm van huisbezoek, rouwverwerking, thuisadministratie, hulp bij opvoeden, begeleide omgangsregeling voor kinderen bij scheiding.
Plaatselijke belangenbehartiging en activiteitenaanbod voor senioren.
Plaatselijke belangenbehartiging en activiteitenaanbod voor senioren. Ook voor vervoer (De Krimbus) kunt u bij de seniorenvereniging terecht.
Voor meer informatie over De Krimbus kunt u contact opnemen met de coördinator van maandag t/m vrijdag van 9.00 - 18.00 uur op telefoonnummer 06 33 80 92 47.
Welzijnsorganisatie in gemeente Haarlemmermeer. Ondersteunt inwoners om knelpunten te signaleren, te voorkomen en zelf aan te pakken, en grip te krijgen op de situatie.
Onafhankelijk clientondersteuning door gesprekken thuis met de coach, gericht op regie over het eigen leven. Eigen Plan kan ingezet worden wanneer u klem zit. Wanneer er zorgen zijn over opgroeien van kinderen, scheiding, schulden, dreigende ontruimingen, buurtconflicten, na detentie, bij ziekte, ruzie, mantelzorg, wonen en alleen zijn.
Voor deze ondersteuning heeft u een beschikking/verwijzing of indicatie nodig.
Voor inwoners met praktische vragen en vragen over financiën/ voorzieningen.
Katholieke Bond voor Ouderen.
Belangenbehartiging en activiteitenaanbod voor senioren (55+) uit de hele Haarlemmermeer.
Bijeenkomsten vinden plaats op verschillende locaties.
Als u jonger bent dan 30 jaar kunt u bij de Dienst Uitvoering Onderwijs (DUO) studiefinanciering aanvragen. Wie ouder is dan 30 jaar maar jonger dan 55 jaar, kan bij DUO een levenlanglerenkrediet aanvragen. Dit is een lening om uw opleiding mee te betalen.
Misschien kunt u een scholingsvoucher krijgen. Een scholingsvoucher is een bedrag dat u helpt een opleiding te volgen. Als u uitzendkracht bent, kunt u een scholingsvoucher aanvragen bij Doorzaam.
Heeft u een beperking? Dan krijgt u misschien van de gemeente een individuele studietoeslag om uw inkomsten aan te vullen.
Als u op het voortgezet onderwijs zit, kunt u misschien een tegemoetkoming voor scholieren krijgen. U moet dan tussen de 18 en 30 jaar zijn. Kijk voor meer informatie en alle voorwaarden op de website van Rijksoverheid.
Op de website Leeroverzicht.nl staat veel informatie over opleidingen en geld voor opleidingen.
Of vraag hulp aan het Jongeren Informatie Punt of aan de sociaal raadslieden van Meerwaarde.
Organisatie voor gratis en vrijblijvend advies en informatie voor jongeren van 12 tot en met 23 jaar over onderwerpen zoals werk, onderwijs, drugs, geld, wonen, rechten, gezondheid, seks en vrije tijd. Je kan een vraag stellen via de website, de mail, WhatsApp, de telefoon of bij het inloopspreekuur.
Dienst Uitvoering Onderwijs, regelt studiefinanciering voor scholieren en studenten.
Hulp op sociaaljuridisch gebied.
Kijk op de website voor alle locaties, contactgegevens en inloopspreekuren.
Heeft u een laag inkomen en geen spaargeld? Dan kan de gemeente helpen met het betalen van de schoolkosten van uw kind. Er zijn verschillende soorten hulp:
Sam& is een samenwerkingsverband van Leergeld Nederland, Jeugdfonds Sport & Cultuur, Nationaal Fonds Kinderhulp en Stichting Jarige Job.
Veel studenten hebben een bijbaan om hun studie te kunnen betalen. Met een beperking is werken soms niet mogelijk. Misschien komt u in aanmerking voor individuele studietoeslag. Dat is geld van de gemeente om uw inkomsten aan te vullen.
Heeft u een Wajong-uitkering? Dan behoudt u die tijdens uw studie. En misschien kunt u extra geld krijgen van UWV.
Misschien bent u niet tevreden over hoe u wordt geholpen. Of een product doet het niet goed. Dan kunt u een klacht indienen.
Komt u er zelf niet uit? Vraag een cliëntondersteuner om hulp. Cliëntondersteuning is gratis. De cliëntondersteuner bekijkt altijd wat voor u het beste is.
Kijk ook op de website van de Nationale Ombudsman voor meer informatie.
Bent u het niet eens met een beslissing van de overheid? Dan kunt u bezwaar maken. Heeft u dat gedaan? En bent u het niet eens met de beslissing daarover? Dan kunt u in beroep gaan. U kunt dit eventueel met een cliëntondersteuner doen. Heeft u een klacht over de hulpverlener? Neem dan contact op met de hulpverlenende organisatie.
U maakt bezwaar als u het niet eens bent met een besluit van bijvoorbeeld:
Een besluit kan gaan over zorg die u heeft aangevraagd of over geld. Een besluit ontvangt u altijd in een brief. In de brief staat ook hoe u bezwaar maakt. Of kijk op de website van de organisatie.
Zorg ervoor dat u op tijd bezwaar maakt. In de brief met het besluit staat hoeveel tijd u heeft om bezwaar te maken.
Komt u er zelf niet uit? Vraag een cliëntondersteuner om hulp. Cliëntondersteuning is gratis. De cliëntondersteuner bekijkt altijd wat het beste is voor u.
Of vraag rechtshulp aan het Juridisch Loket. Kijk op de website voor voorbeeldbrieven of neem contact op.
Kijk voor meer informatie ook op de website van de Nationale Ombudsman.
Ook de medewerkers van de PlusPunten kunnen u helpen de juiste ondersteuning te vinden.
Hulp op sociaaljuridisch gebied.
Kijk op de website voor alle locaties, contactgegevens en inloopspreekuren.
Voor inwoners met praktische vragen en vragen over financiën/ voorzieningen.
Gratis persoonlijk advies voor iedereen met een laag inkomen.