Als u werkloos wordt (vanuit een baan in loondienst) kunt u misschien een WW-uitkering krijgen. Een WW-uitkering vraagt u aan bij UWV. Lees alles over de voorwaarden op de website van UWV.
Stopt uw WW-uitkering en heeft u nog geen nieuw werk gevonden? Mogelijk heeft u recht op:
Lees meer over deze uitkeringen op de website van de Rijksoverheid.
Website
www.rijksoverheid.nl/bijstand
Bijstand is een uitkering van de gemeente. U kunt bijstand aanvragen als u geen geld heeft om van rond te komen. De bijstandsuitkering is tijdelijke hulp. De uitkering stopt als u of uw gezin weer genoeg geld verdient. De gemeente helpt bij het vinden van werk.
Of u bijstand krijgt hangt af van de voorwaarden. Kijk voor meer informatie op de website van de Rijksoverheid.
Bijstand vraagt u aan bij UWV of bij uw gemeente.
Website
www.rijksoverheid.nl/bijstand
Misschien heeft u recht op een Bbz-uitkering. Dit is een bijstandsuitkering die u maximaal 12 maanden ontvangt om uw inkomen aan te vullen. Een Bbz-uitkering is meestal een lening. Houd er dus rekening mee dat u het bedrag moet terugbetalen.
Bent u tussen de 55 jaar en de pensioenleeftijd? En wilt u stoppen met uw bedrijf omdat u er te weinig mee verdient? Dan komt u misschien in aanmerking voor een IOAZ-uitkering. U vraagt de uitkering aan voordat u gestopt bent met uw bedrijf. De IOAZ-uitkering is een werkloosheidsuitkering. Dit betekent dat u bijvoorbeeld moet voldoen aan de sollicitatieplicht.
Lees meer over de Bbz en IOAZ op de website van de Rijksoverheid.
Website
Rijksoverheid - Bbz
Als u een vergoeding voor uw vrijwilligerswerk krijgt, moet u dat opgeven bij de Belastingdienst. Of u belasting moet betalen, hangt af van de hoogte van de vergoeding. Kijk op de website van de Belastingdienst voor de regels.
Heeft u een uitkering en wilt u vrijwilligerswerk doen? Vraag dan eerst toestemming aan uw contactpersoon bij de gemeente of het UWV. Het vrijwilligerswerk mag er niet voor zorgen dat u niet meer beschikbaar bent voor een betaalde baan.
Ook een vergoeding moet u melden bij uw contactpersoon bij de gemeente of bij het UWV. De vergoeding kan gevolgen hebben voor uw uitkering. Lees meer op de website van UWV.
Lees meer over vergoedingen voor vrijwilligerswerk op Vrijwilligerswerk.nl.
Brengt vraag en aanbod van vrijwilligerswerk samen.
Bezoekadres
Dokter van Dorstenstraat 1
2132 JR Hoofddorp
Website
www.vchaarlemmermeer.nl/
E-mailadres
vrijwilligerscentrale@meerwaarde.nl
Telefoonnummer
023 569 88 71
Website
www.uwv.nl/vrijwilligerswerk
Misschien gaat u samenwonen, krijgt u een kind of gaat u een opleiding doen. Of heeft u een nieuw adres of rekeningnummer. Geef veranderingen meteen door aan UWV of aan de gemeente. Dan hebben zij altijd de juiste gegevens. En krijgt u altijd het juiste bedrag.
Wilt u weten welke veranderingen u zeker door moet geven? Kijk dan op de website van UWV of neem contact op met de gemeente.
Website
UWV - Wijzigingen doorgeven
Vindt u het moeilijk om met de gemeente een gesprek te voeren over uw situatie? Of heeft u moeite met het invullen van formulieren? En heeft u niemand in uw omgeving die u hierbij kan helpen? Dan kunt u gratis hulp krijgen van een cliëntondersteuner.
Voor Cliëntondersteuning kunt u terecht bij een aantal organisaties. Ook een ervaringsdeskundige of belangenorganisatie kan u helpen. De hulp van een cliëntondersteuner is gratis en onafhankelijk.
De cliëntondersteuner helpt u met:
- uitzoeken wat de juiste zorg of ondersteuning voor u is
- in contact komen met de juiste organisaties
- aanvragen van de juiste zorg of ondersteuning en samen een gesprek voorbereiden
- de administratie die nodig is voor de zorg of ondersteuning.
Ook de medewerkers van de PlusPunten kunnen u helpen de juiste ondersteuning te vinden.
Kijk op de site van de gemeente Haarlemmermeer of voor algemene informatie op de site van de Nationale ombudsman - cliëntondersteuning.
Vrijwilligersorganisatie die het algemeen belang voor mensen met een lichamelijke beperking of chronische ziekte behartigd en advies geeft.
Bezoekadres
Dr van Dorstenstraat 1
2132 JR Hoofddorp
Postadres
Postbus 429
2130 AK Hoofddorp
E-mailadres
info@gehandicaptenhaarlemmermeer.nl
Telefoonnummer
023 569 88 81
Onafhankelijk clientondersteuning door gesprekken thuis met de coach, gericht op regie over het eigen leven. Eigen Plan kan ingezet worden wanneer u klem zit. Wanneer er zorgen zijn over opgroeien van kinderen, scheiding, schulden, dreigende ontruimingen, buurtconflicten, na detentie, bij ziekte, ruzie, mantelzorg, wonen en alleen zijn.
Voor deze ondersteuning heeft u een beschikking/verwijzing of indicatie nodig.
Postadres
Postbus 10054
1001 EB Amsterdam
Website
www.eigen-plan.nl
E-mailadres
contact@eigen-plan.nl
Telefoonnummer
06 52 000 360
Hulp voor mensen die het even niet alleen redden, in de vorm van huisbezoek, rouwverwerking, thuisadministratie, kinder- vakantieweken, hulp bij opvoeden, begeleide omgangsregeling voor kinderen bij scheiding.
E-mailadres
Haarlemmermeer@humanitas.nl
Telefoonnummer
06- 516 62 905
Katholieke Bond voor Ouderen.
Belangenbehartiging en activiteitenaanbod voor senioren (55+) uit de hele Haarlemmermeer.
Bijeenkomsten vinden plaats op verschillende locaties.
Website
www.kbo-haarlemmermeer.nl
E-mailadres
secretariaat@kbo-haarlemmermeer.nl
Telefoonnummer
06 34 03 05 98
Welzijnsorganisatie in gemeente Haarlemmermeer. Ondersteunt inwoners om knelpunten te signaleren, te voorkomen en zelf aan te pakken, en grip te krijgen op de situatie.
Website
www.meerwaarde.nl
E-mailadres
informatie@meerwaarde.nl
Telefoonnummer
023 569 88 88
Voor inwoners met praktische vragen en vragen over financiën/ voorzieningen.
Website
www.meerwaarde.nl/pluspunten
Telefoonnummer
023 569 8888
Website
www.moi-haarlemmermeer.nl
Plaatselijke belangenbehartiging en activiteitenaanbod voor senioren.
Bezoekadres
Beemsterstraat 4
2131 ZB Hoofddorp
Website
www.sv-hn.nl
E-mailadres
secretaris@sv-hn.nl
Plaatselijke belangenbehartiging en activiteitenaanbod voor senioren. Ook voor vervoer (De Krimbus) kunt u bij de seniorenvereniging terecht.
Voor meer informatie over De Krimbus kunt u contact opnemen met de coördinator van maandag t/m vrijdag van 9.00 - 18.00 uur op telefoonnummer 06 33 80 92 47.
Bezoekadres
Eugénie Prévinaireweg 63
2151 BB Nieuw-Vennep
Website
www.sv-hz.nl
E-mailadres
marianne.vermeij@gmail.com
Telefoonnummer
0252 68 19 85
Bent u het niet eens met een beslissing van de overheid? Dan kunt u bezwaar maken. Heeft u dat gedaan? En bent u het niet eens met de beslissing daarover? Dan kunt u in beroep gaan. U kunt dit eventueel met een cliëntondersteuner doen. Heeft u een klacht over de hulpverlener? Neem dan contact op met de hulpverlenende organisatie.
U maakt bezwaar als u het niet eens bent met een besluit van bijvoorbeeld:
Een besluit kan gaan over zorg die u heeft aangevraagd of over geld. Een besluit ontvangt u altijd in een brief. In de brief staat ook hoe u bezwaar maakt. Of kijk op de website van de organisatie.
Zorg ervoor dat u op tijd bezwaar maakt. In de brief met het besluit staat hoeveel tijd u heeft om bezwaar te maken.
Komt u er zelf niet uit? Vraag een cliëntondersteuner om hulp. Cliëntondersteuning is gratis. De cliëntondersteuner bekijkt altijd wat het beste is voor u.
Of vraag rechtshulp aan het Juridisch Loket. Kijk op de website voor voorbeeldbrieven of neem contact op.
Kijk voor meer informatie ook op de website van de Nationale Ombudsman.
Ook de medewerkers van de PlusPunten kunnen u helpen de juiste ondersteuning te vinden.
Voor inwoners met praktische vragen en vragen over financiën/ voorzieningen.
Website
www.meerwaarde.nl/pluspunten
Telefoonnummer
023 569 8888
Hulp op sociaaljuridisch gebied.
Kijk op de website voor alle locaties, contactgegevens en inloopspreekuren.
E-mailadres
informatie@meerwaarde.nl
Telefoonnummer
023 569 88 88
Gratis persoonlijk advies voor iedereen met een laag inkomen.
Website
www.juridischloket.nl
Telefoonnummer
0800 80 20 (gratis)
Postadres
Postbus 93122
2509 AC Den Haag
Website
www.nationaleombudsman.nl
Telefoonnummer
0800 33 55 555