Hoe gaat u om met sociale media?

Sociale media hebben in de afgelopen jaren een enorme impact gehad op de manier waarop mensen communiceren, informatie delen en zichzelf uitdrukken. Vaak worden sociale media als een positieve toevoeging op ons leven gezien. Maar alles heeft een keerzijde, ook social media. Daarom delen we in dit artikel een aantal tips die u helpen op een gezonde manier met sociale media om te gaan. 
 

Wat zijn sociale media?

Sociale media zijn online platforms die mensen in staat stellen om informatie te plaatsen en te delen en te communiceren met anderen. Deze platforms worden gebruikt om allerlei soorten berichten te delen, met tekst, afbeeldingen, video's of links naar websites. Enkele voorbeelden van populaire sociale media zijn Facebook, Twitter, Instagram, LinkedIn, YouTube, TikTok en Snapchat. 

Deze sociale media hebben een grote rol in de samenleving van vandaag.  Vooral jongeren maken veel gebruik van sociale media, maar misschien gebruikt u zelf ook sociale media, bijvoorbeeld om in contact te blijven met familie en vrienden.
 

De risico’s van sociale media

De grote rol van sociale media brengt ook een aantal risico’s met zich mee. Sociale media zijn er bijvoorbeeld op ingericht dat gebruikers zo lang mogelijk tijd doorbrengen op dat social medium. Dan ligt verslaving op de loer. Mensen die veel tijd spenderen aan sociale media kunnen klachten als minder concentratie, slecht slapen of stress ervaren. Daarnaast kunnen de dingen die u op sociale media bekijkt je beïnvloeden. Denk aan negatieve berichten die het humeur veranderen of mensen die hun leven online mooier laten lijken dan dat het daadwerkelijk is. 
 

Tips voor goed gebruik

Geen gebruik maken van social media is voor veel mensen geen optie meer. Stoppen met social media kan een gevoel geven er niet meer bij te horen. Maar er zijn een aantal goeie tips die u kunt toepassen om social media goed te gebruiken. 

  1. Beperk uw tijd op sociale media: probeer uw tijd op sociale media te beperken tot een vastgesteld aantal minuten per dag of per week. Stel bijvoorbeeld een tijdslimiet in voor het gebruik van sociale media-apps op uw telefoon.
  2. Verwijder of blokkeer negatieve inhoud of personen: als u inhoud ziet die u van streek maakt of personen tegenkomt die negatieve reacties bij u oproepen, overweeg dan om deze inhoud of personen te verwijderen of te blokkeren.
  3. Wees selectief in wie u volgt: kies ervoor om alleen mensen en pagina's te volgen die positieve en nuttige inhoud delen. 
  4. Maak tijd voor offline activiteiten: maak tijd voor activiteiten die u leuk vindt en die u kunnen helpen om te ontspannen en waarin u in het echt contact maakt met anderen. Ga bijvoorbeeld wandelen, lees een boek, kook een maaltijd, ontmoet vrienden of familie of beoefen een hobby.
  5. Vermijd het vergelijken van uzelf met anderen: het vergelijken van uzelf met anderen op sociale media kan leiden tot gevoelens van onzekerheid en ontevredenheid met uw eigen leven. Probeer in plaats daarvan u te concentreren op uw eigen doelen en prestaties.
     

Heeft u hulp nodig? 

Begrijpt u sociale media niet goed, kunt u de tips niet goed in de praktijk brengen of heeft u andere vragen? Vaak geven bibliotheken voorlichting over digitale media. Natuurlijk staat de gemeente ook voor u klaar.