Schulden

U kunt zelf veel doen om schulden op te lossen of te voorkomen. Maar soms lukt het niet meer om zelf uit de schulden te komen. U kunt dan schuldhulpverlening krijgen. Lees hier over het aflossen van schulden en over de hulp die u kunt krijgen.

Vindt u het moeilijk om met de gemeente een gesprek te voeren over uw situatie? Of heeft u moeite met het invullen van formulieren? En heeft u niemand in uw omgeving die u hierbij kan helpen? Dan kunt u gratis hulp krijgen van een cliëntondersteuner.

Voor Cliëntondersteuning kunt u terecht bij een aantal organisaties. Ook een ervaringsdeskundige of belangenorganisatie kan u helpen. De hulp van een cliëntondersteuner is gratis en onafhankelijk.
De cliëntondersteuner helpt u met:
- uitzoeken wat de juiste zorg of ondersteuning voor u is
- in contact komen met de juiste organisaties
- aanvragen van de juiste zorg of ondersteuning en samen een gesprek voorbereiden
- de administratie die nodig is voor de zorg of ondersteuning.

Ook de medewerkers van de PlusPunten kunnen u helpen de juiste ondersteuning te vinden.
Kijk op de site van de gemeente Haarlemmermeer of voor algemene informatie op de site van de Nationale ombudsman - cliëntondersteuning.

MEE

Ondersteuning bij leven met een beperking

Website
www.mee.nl

BGH (Belangengroep Gehandicapten Haarlemmermeer)

Vrijwilligersorganisatie die  het algemeen belang voor mensen met een lichamelijke beperking of chronische ziekte behartigd en advies geeft.

Bezoekadres
Dr van Dorstenstraat 1
2132 JR Hoofddorp
Postadres
Postbus 429
2130 AK Hoofddorp
Website
www.gehandicaptenhaarlemmermeer.nl
E-mailadres
info@gehandicaptenhaarlemmermeer.nl
Telefoonnummer
023 569 88 81

Humanitas Haarlemmermeer

Hulp voor mensen die het even niet alleen redden, in de vorm van huisbezoek, rouwverwerking, thuisadministratie, hulp bij opvoeden, begeleide omgangsregeling voor kinderen bij scheiding.

Website
www.humanitas.nl/afdeling/haarlemmermeer/
E-mailadres
Haarlemmermeer@humanitas.nl
Telefoonnummer
06 - 516 62 905

Seniorenvereniging Haarlemmermeer Noord

Plaatselijke belangenbehartiging en activiteitenaanbod voor senioren.

Bezoekadres
Beemsterstraat 4
2131 ZB Hoofddorp
Website
www.sv-hn.nl
E-mailadres
secretaris@sv-hn.nl

Seniorenvereniging Haarlemmermeer Zuid

Plaatselijke belangenbehartiging en activiteitenaanbod voor senioren. Ook voor vervoer (De Krimbus) kunt u bij de seniorenvereniging terecht.

Voor meer informatie over De Krimbus kunt u contact opnemen met de coördinator van maandag t/m vrijdag van 9.00 - 18.00 uur op telefoonnummer 06 33 80 92 47.

Bezoekadres
Eugénie Prévinaireweg 63
2151 BB Nieuw-Vennep
Website
www.sv-hz.nl
E-mailadres
marianne.vermeij@gmail.com
Telefoonnummer
0252 68 19 85

MeerWaarde

Welzijnsorganisatie in gemeente Haarlemmermeer. Ondersteunt inwoners om knelpunten te signaleren, te voorkomen en zelf aan te pakken, en grip te krijgen op de situatie.

Website
www.meerwaarde.nl
E-mailadres
informatie@meerwaarde.nl
Telefoonnummer
023 569 88 88

Eigen Plan

Onafhankelijk clientondersteuning door gesprekken thuis met de coach, gericht op regie over het eigen leven. Eigen Plan kan ingezet worden wanneer u klem zit. Wanneer er zorgen zijn over opgroeien van kinderen, scheiding, schulden, dreigende ontruimingen, buurtconflicten, na detentie, bij ziekte, ruzie, mantelzorg, wonen en alleen zijn.

Voor deze ondersteuning heeft u een beschikking/verwijzing of indicatie nodig.

Postadres
Postbus 10054
1001 EB Amsterdam
Website
www.eigen-plan.nl
E-mailadres
contact@eigen-plan.nl
Telefoonnummer
06 52 000 360

MeerWaarde - PlusPunt Informatiepunt

Voor inwoners met praktische vragen en vragen over financiën/ voorzieningen.

Website
www.meerwaarde.nl/pluspunten
Telefoonnummer
023 569 8888

KBO Haarlemmermeer

Katholieke Bond voor Ouderen.

Belangenbehartiging en activiteitenaanbod voor senioren (55+) uit de hele Haarlemmermeer.

Bijeenkomsten vinden plaats op verschillende locaties. 

Website
www.kbo-haarlemmermeer.nl
E-mailadres
secretariaat@kbo-haarlemmermeer.nl
Telefoonnummer
06 34 03 05 98

Gemeente Haarlemmermeer - cliëntondersteuning

Website
Gemeente Haarlemmermeer - cliëntondersteuning

Migrantenorganisaties Inloopspreekuur (MOI)

Website
www.moi-haarlemmermeer.nl

Nationale ombudsman - cliëntondersteuning

Website
www.nationaleombudsman.nl | Cliëntondersteuning

Neem zo snel mogelijk contact op met uw verhuurder of uw bank als u de huur of hypotheek niet kunt betalen. Vraag bijvoorbeeld of u later mag betalen of in termijnen. De kans wordt zo kleiner dat uw verhuurder of uw bank u uit huis zet. Kijk voor meer informatie op de website van het Juridisch Loket.
Heeft u schulden? En komt u er zelf niet meer uit? De gemeente kan u helpen en doet dit samen met PLANgroep en andere partners. U vraagt hulp aan via de website van PLANgroep.

Verder - haarlemmermeer

Verdergroep biedt schuldhulpverlening en budgetbeheer aan inwoners van de gemeente.

Voor deze ondersteuning heeft u een beschikking/verwijzing of indicatie nodig.

Website
https://www.verdergroep.nl/webloket/
E-mailadres
haarlemmermeer@verdergroep.nl
Telefoonnummer
088 - 500 48 00

Gemeente Haarlemmermeer - schuldhulpverlening

Website
www.haarlemmermeergemeente.nl/schuldhulpverlening

MeerWaarde - geldzaken & regelgeving

Website
www.meerwaarde.nl/geldzaken-regelgeving
E-mailadres
informatie@meerwaarde.nl

Fivoor - Materiaal Juridische Dienstverlening

Geldzorgen staan een behandeling in de geestelijke gezondheidszorgen in de weg. Wanneer een cliënt van Fivoor zijn financiën niet onder controle heeft, zijn wij erop gericht hem hiermee verder te helpen. Geldproblemen worden in samenspraak met de consulent van de Materieel Juridische Dienstverlening (MJD) besproken, waarna we eerst een advies geven om met de problemen om te gaan om erna werk te gaan maken van de schulden.

Bezoekadres
Zijlweg 148C
2015 BJ Haarlem
Website
www.fivoor.nl
E-mailadres
ambulant.haarlem@fivoor.nl
Telefoonnummer
088 357 94 84

SchuldHulpMaatje Haarlemmermeer

Komt u niet meer uit met uw geld of heeft u schulden? SchuldHulpMaatje helpt! Voorkom dat het erger wordt en vraag zo snel mogelijk hulp. Een deskundige en betrouwbare vrijwilliger helpt u graag weer op weg met uw geldzaken. De hulp is gratis. 

 

Website
www.uitdeschulden.nu/haarlemmermeer
E-mailadres
info@shmhaarlemmermeer.nl
Telefoonnummer
06 83 38 39 66

Juridisch loket - huurachterstand

Website
Juridisch loket - huurachterstand

Vraag hulp aan de gemeente. U krijgt dan een schuldhulpverlener. Er zijn 2 mogelijkheden:

  • Schuldbemiddeling. De schuldhulpverlener maakt afspraken met uw schuldeisers. In 1,5 jaar zet u zoveel mogelijk geld opzij om de schulden af te betalen.
  • Schuldsanering. U krijgt een lening van de gemeente om uw schulden af te betalen. U betaalt de gemeente terug in 1,5 jaar.

Misschien gaat u meer of minder verdienen of heeft u een nieuw adres of rekeningnummer. 

Geef alle veranderingen door aan uw schuldhulpverlener bij de gemeente. Het kan invloed hebben op het bedrag dat u moet afbetalen.


Soms kunt u zelf niet beslissen over geld of zorg. Bijvoorbeeld door een verstandelijke beperking, verslaving of dementie. Of als u door hoge schulden in de problemen komt. Iemand anders kan dan voor u beslissingen nemen. Dat kan op verschillende manieren:

  • mentorschap: een mentor neemt beslissingen over uw persoonlijke zorg. Bijvoorbeeld over uw verzorging, verpleging, behandeling of begeleiding.
  • bewindvoering: een bewindvoerder neemt beslissingen over uw geld en spullen.
  • curatele: een curator neemt beslissingen over uw persoonlijke zorg en over uw geld en spullen.

U vraagt mentorschap, bewindvoering en curatele aan via de rechter. U kunt het voor uzelf aanvragen of voor iemand anders. Voor meer informatie kijkt u op de websites van de Rechtspraak en de Rijksoverheid. U leest hier ook hoe u mentorschap, bewindvoering of curatele aanvraagt.

Heeft u weinig inkomen en dringend juridische hulp nodig? Neem contact op met Sociaal Verhaal.

Sociaal Verhaal - rechtshulp door vrijwilligers

Telefonisch bereikbaar ma t/m vr van 9.00 uur - 17.00 uur

Website
www.sociaalverhaal.com/contactformulier
E-mailadres
info@sociaalverhaal.com
Telefoonnummer
085 301 00 72 of Whatsapp uw vraag: 06 112 99 333

Rechtspraak - bewindvoering

Website
www.rechtspraak.nl/Bewind

Rechtspraak - curatele

Website
www.rechtspraak.nl/Curatele

Rechtspraak - mentorschap

Website
www.rechtspraak.nl/Mentorschap

Rijksoverheid - mentorschap, bewindvoering en curatele

Website
www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/curatele-bewind-en-mentorschap

Vaak kunt u uitstel van betaling aanvragen. Dit doet u bij de organisatie of het bedrijf waar u de schuld heeft. Ook kunt u vragen om een betalingsregeling. U betaalt de schuld dan bijvoorbeeld in kleine delen af. Kijk op de website Zelf je schulden regelen voor tips en informatie.

Kijk op de website van het Juridisch Loket of neem contact op met MeerWaarde voor advies van een sociaal raadsman. Zij bieden hulp en informatie. Op de website van Nibud vindt u een stappenplan om grip te krijgen op uw geldzaken. Of download gratis de mobiele app fiKks. Via de app helpt een vrijwillige buddy om uw geldzaken op orde te krijgen. Kijk op de website voor meer informatie.

Via de vrijwilligers van Humanitas of die van MeerWaarde kunt u ook door een vrijwilliger worden bijgestaan in het op orde blijven brengen van uw administratie.

MeerWaarde

Welzijnsorganisatie in gemeente Haarlemmermeer. Ondersteunt inwoners om knelpunten te signaleren, te voorkomen en zelf aan te pakken, en grip te krijgen op de situatie.

Website
www.meerwaarde.nl
E-mailadres
informatie@meerwaarde.nl
Telefoonnummer
023 569 88 88

MeerWaarde - sociaal raadslieden

Hulp op sociaaljuridisch gebied.

Kijk op de website voor alle locaties, contactgegevens en inloopspreekuren.

Website
www.meerwaarde.nl/sociaal-raadslieden
E-mailadres
informatie@meerwaarde.nl
Telefoonnummer
023 569 88 88

Zelf je schulden regelen

Website
zelfjeschuldenregelen.nibud.nl

Geldfit - test

Website
www.geldfit.nl/test

Juridisch Loket - schulden

Website
www.juridischloket.nl/schulden-en-incasso

Nibud - Grip op geld

Stappenplan om grip te krijgen op uw geldzaken.

Website
www.nibud.nl/stappenplan-aan-de-slag-met-budgetteren

fiKks

Mobiele app om met hulp van een vrijwillige buddy de geldzaken op orde te krijgen.

Website
www.wijgaanhetfikksen.nl

Misschien bent u niet tevreden over hoe u wordt geholpen. Of een product doet het niet goed. Dan kunt u een klacht indienen.

  • Ga eerst in gesprek met de organisatie waar u een klacht over heeft. Zoek samen naar een oplossing.
  • Komt er geen oplossing, dien dan een klacht in. Kijk op de website van de organisatie hoe dat moet. Of vraag het aan een medewerker.

Komt u er zelf niet uit? Vraag een cliëntondersteuner om hulp. Cliëntondersteuning is gratis. De cliëntondersteuner bekijkt altijd wat voor u het beste is.

Kijk ook op de website van de Nationale Ombudsman voor meer informatie.

Nationale Ombudsman

Website
www.nationaleombudsman.nl
Telefoonnummer
0800 33 55 555

Bent u het niet eens met een beslissing van de overheid? Dan kunt u bezwaar maken. Heeft u dat gedaan? En bent u het niet eens met de beslissing daarover? Dan kunt u in beroep gaan. U kunt dit eventueel met een cliëntondersteuner doen. Heeft u een klacht over de hulpverlener? Neem dan contact op met de hulpverlenende organisatie.

U maakt bezwaar als u het niet eens bent met een besluit van bijvoorbeeld:

  • gemeente
  • Rijksoverheid
  • UWV
  • Sociale Verzekeringsbank
  • schuldhulpverlener

Een besluit kan gaan over zorg die u heeft aangevraagd of over geld. Een besluit ontvangt u altijd in een brief. In de brief staat ook hoe u bezwaar maakt. Of kijk op de website van de organisatie.

Zorg ervoor dat u op tijd bezwaar maakt. In de brief met het besluit staat hoeveel tijd u heeft om bezwaar te maken.

Komt u er zelf niet uit? Vraag een cliëntondersteuner om hulp. Cliëntondersteuning is gratis. De cliëntondersteuner bekijkt altijd wat het beste is voor u.

Of vraag rechtshulp aan het Juridisch Loket. Kijk op de website voor voorbeeldbrieven of neem contact op.

Kijk voor meer informatie ook op de website van de Nationale Ombudsman.

Ook de medewerkers van de PlusPunten kunnen u helpen de juiste ondersteuning te vinden.

MEE

Ondersteuning bij leven met een beperking

Website
www.mee.nl

MeerWaarde - sociaal raadslieden

Hulp op sociaaljuridisch gebied.

Kijk op de website voor alle locaties, contactgegevens en inloopspreekuren.

Website
www.meerwaarde.nl/sociaal-raadslieden
E-mailadres
informatie@meerwaarde.nl
Telefoonnummer
023 569 88 88

Gemeente Haarlemmermeer - bezwaar en beroep

Website
www.haarlemmermeergemeente.nl/bezwaar-en-beroep

MeerWaarde - PlusPunt Informatiepunt

Voor inwoners met praktische vragen en vragen over financiën/ voorzieningen.

Website
www.meerwaarde.nl/pluspunten
Telefoonnummer
023 569 8888

Nationale Ombudsman

Website
www.nationaleombudsman.nl
Telefoonnummer
0800 33 55 555

Juridisch Loket

Gratis persoonlijk advies voor iedereen met een laag inkomen.

Website
www.juridischloket.nl
Telefoonnummer
0800 80 20 (gratis)