Vrijwilligerswerk wordt niet betaald, maar geeft veel voldoening. U doet nieuwe ervaring op en leert nieuwe mensen kennen.
Haarlemmermeervoorelkaar is hét digitale platform voor het plaatsen van een hulpaanbod of een hulpvraag. Wil jij aan de slag als vrijwilliger, of kun je juist wat hulp gebruiken?
De gemeente zorgt ervoor dat u als vrijwilliger goed verzekerd bent tegen de risico's van vrijwilligerswerk. Informatie over de vrijwilligerspolis vindt u op de website van VrijwilligersCentrale Haarlemmermeer.
U kunt hier naar de pagina over verzekering bij vrijwilligerswerk gaan.
Brengt vraag en aanbod van vrijwilligerswerk samen.
Een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) is een bewijs van goed gedrag. De organisatie waar u vrijwilligerswerk gaat doen kan erom vragen. Met de VOG laat u zien dat uw gedrag in het verleden geen probleem is voor het vrijwilligerswerk. Via de Vrijwilligerscentrale kunt u meer informatie krijgen; soms is de VOG gratis.
Vraag aan de organisatie waar u werkt of zij de aanvraag online voor u kunnen klaarzetten. Kan de organisatie dit niet? Vul dan het aanvraagformulier in.
Als u een vergoeding voor uw vrijwilligerswerk krijgt, moet u dat opgeven bij de Belastingdienst. Of u belasting moet betalen, hangt af van de hoogte van de vergoeding. Kijk op de website van de Belastingdienst voor de regels.
Heeft u een uitkering en wilt u vrijwilligerswerk doen? Vraag dan eerst toestemming aan uw contactpersoon bij de gemeente of het UWV. Het vrijwilligerswerk mag er niet voor zorgen dat u niet meer beschikbaar bent voor een betaalde baan.
Ook een vergoeding moet u melden bij uw contactpersoon bij de gemeente of bij het UWV. De vergoeding kan gevolgen hebben voor uw uitkering. Lees meer op de website van UWV.
Lees meer over vergoedingen voor vrijwilligerswerk op Vrijwilligerswerk.nl of bezoek deze pagina van Vrijwilligers Centrale Haarlemmermeer.
Brengt vraag en aanbod van vrijwilligerswerk samen.
Misschien bent u niet tevreden over hoe u wordt geholpen. Of een product doet het niet goed. Dan kunt u een klacht indienen.
Komt u er zelf niet uit? Vraag een cliëntondersteuner om hulp. Cliëntondersteuning is gratis. De cliëntondersteuner bekijkt altijd wat voor u het beste is.
Kijk ook op de website van de Nationale Ombudsman voor meer informatie.